Építkezni bonyolult II.

Mi zajlik ma az építőiparban? Nehéz megfogalmazni, ezért egy hasonlattal mutatjuk be.

Van egy személy, aki szeretne egy autót vásárolni. Legyen a foglalkozása pék. Iszonyatosan jó kifliket tud sütni. A város másik részéről mennek hozzá reggeliért.

Tehát, hosszas keresgélés , több próbavezetés, és több száz oldalnyi katalógus átolvasása után kiválasztotta a típust. Neki egy kék Audi A4 2.4 literes 200 lóerős autóra van szüksége.

Következő lépésként kért ajánlatot négy nagy autókereskedéstől. Megadta a feltételeket. Készpénzben szeretne fizetni és 40 nap múlva szeretné elhozni a szalonból.

Mi zajlik ma az építőiparban? Nehéz megfogalmazni, ezért egy hasonlattal mutatjuk be.

Van egy személy, aki szeretne egy autót vásárolni. Legyen a foglalkozása pék. Iszonyatosan jó kifliket tud sütni. A város másik részéről mennek hozzá reggeliért.

Tehát, hosszas keresgélés , több próbavezetés, és több száz oldalnyi katalógus átolvasása után kiválasztotta a típust. Neki egy kék Audi A4 2.4 literes 200 lóerős autóra van szüksége.

Következő lépésként kért ajánlatot négy nagy autókereskedéstől. Megadta a feltételeket. Készpénzben szeretne fizetni és 40 nap múlva szeretné elhozni a szalonból. Persze a beérkező ajánlatok teljesen eltérőek voltak. Volt aki zöldet tudott adni, volt aki csak hitelre árult autót és persze volt aki csak 80 napra. A pék persze nem értette. Miért akarnak neki olyan autót eladni, amilyet ő nem szeretne, ezért nekifutott mégegyszer. Másodjára már csak két kereskedő válaszolt. Kiválasztotta a neki szimpatikusat és megrendelte.

A 40. napon nem érkezett hívás. A 42. napon kezdett egy kicsit kényelmetlenül érezni magát. A 44. napon telefonált. A válasz az volt, hogy az autó késik. Igyekeznek legyen türelemmel. Az 50. napon újra telefonált. Azt mondták az autó már tréleren van. A 60. napon megcsörrent a telefon. Az autó átvehető.

A második héten, a bejáratás után a kedvenc pékünk gondolta kipróbálja, mit bír az autó. De gyengének érezte. Gondolta megnézeti egy szakértővel, mert gyanús volt neki a dolog. Kiderült, az autóban nem 2.4 literes motor van, csak 1.8-as. Visszaballagott a kereskedésbe és megkérdezte, hogy is történhetett ez. 3 órát várakoztatták és azt a választ kapta, hogy ők 1.8-asról kaptak megrendelést. A pék mit tudott tenni, hazament magához vette a papírokat és megmutatta. Nincs mese azon bizony 2.4 szerepel. Újabb három óra tanakodás és a kereskedőtől azt a választ kapja kicserélik. 20 nap múlva megérkezett az új. A csomagtartón messziről láthatóan virított a 2.4 es felirat. Öröm és boldogság. Hazafele még mindig nem húz. Benéz a motorba. Ez bizony csak 1.8 maradt. 

Ismét vissza. Az újabb válasz: neki az importőr alvállalkozójának a beszállítója azt mondta kicserélte. Új ötlet, van egy másik megoldás is, amivel orvosolni tudják a dolgot, de a kocsit ott kell hagyni és egy kicsit rá kell fizetni.

Egy hét múlva visszament az autóért. Az 1.8 as motorra szereltek egy turbot és a szoftvertveresen megbügykölték. Most már az autó 250 lóerőt is tudott. Nem lehet panasz a gyengeségre, igaz ott kellett hagyni még 500.000 forintot.

A pék mit tudott tenni, az elkészült autóval és a kifizetett borsos számlával hazament és végiggondolta az egészet.

Akart egy autót. Másmilyet kapott, mint amiért fizetett, és még csak nem is tájékoztatták. Rábuheráltak egy turbót, amire még rá is fizetett. Az autója élettartama az eredeti 20 évről lecsökkent 10 évre és a papírjai sincsenek már rendben. És ráadásul kétszer annyit fogyaszt. Persze amikor kijött a szalonból a szervízes azt mondta a kollégájánkak, ilyen kukacos, szemét emberrel még nem találkozott.

Az autó helyére az épület bármikor behelyettesíthető.

Amit mindenki tud: Építkezni bonyolult.